Sukuseuramme

Räätäl-Taavi Wilenius (Vilenius) -sukuseura ry:n perustamiskirja allekirjoitettiin Kuusankoskella 17.9.2006 kuuden henkilön voimin. Patentti- ja rekisterihallituksessa yhdistyksen rekisteröimispäivä on 20.12.2006 (195.404). Yhdistysrekisterimuutoksen myötä on saatu 15.9.2019 Y-tunnus: 3063116-1.

Seuran asioita hoitaa hallitus jota kutsutaan Taavi-killaksi. Sen jäsenet valitaan joka kolmas vuosi pidettävässä vuosikokouksessa. Tällä hetkellä killassa on 11 jäsentä. Kaikki sukuhaarat ovat edustettuina.

Seuran jäsenmäärä vaihtelee 80 molemmin puolin.

Sukuseuran tarkoituksena on selvittää suvun vaiheita ja historiaa, vaalia suvun perinteitä ja edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta jäsentensä keskuudessa.

Varsinaisiksi jäseniksi voidaan hyväksyä 18 vuotta täyttänyt henkilö joka on jomman kumman vanhempansa puolelta sukuun kuuluva tai avio-/avoliiton kautta siihen liittynyt. Jäseniltä perittävän jäsenmaksun suuruudesta päättää vuosikokous. Se on tällä hetkellä 15 €/vuosi.

Räätäl-Taavi Wilenius (Vilenius) -sukuseura ry on Suomen Sukuseurojen Keskusliitto ry:n jäsen.

Vaakuna

Päätös sukuvaakunan lopullisesta muodosta tehtiin sukukokouksessa elokuussa 2013. Hakemus Suomen Heraldiseen Seuraan tehtiin kokouksen jälkeen ja se hyväksyttiin joulukuussa 2013. Se on rekisteröity numerolla 1812.

Vaakunaselitys:

Hopeisella kilvellä hammaskoroinen lakio, hammasvälejä kolme, sekä räätälin sakset; molemmat mustat.

Alkuperäinen vaakuna-suunnitelma on lähtöisin kuusankoskelaisen Reino Seppälän kynästä. Heraldisesti hyväksyttyyn muotoon se on piirretty Heraldisessa seurassa.

Kolme koroa kuvastaa Taavin kolmea vaimoa ja muodostavat sukunimen W-alkukirjaimen. Ammattisakset ovat avoinna ja muodostavat X-kuvion. Samaisen jota Taavi käytti puumerkkinään. Värit on valittu Iitin kunnan ja Kymenlaakson vaakunoista.

Vaakunaa saavat käyttää sukuseuran jäsenet henkilökohtaisessa käytössä.

VAAKUNATUOTTEET

pinssit, autotarrat, kangaskassit

Voit tiedustella niitä seuran tapahtumissa sekä seuran sihteeriltä ja puheenjohtajalta.

AJANKOHTAISTA: arkisto